بررسی تأثیر آموزش بهداشت فردی در پیش گیری از ابتلای مجدد به انگل های روده ای در دانش آموزان شهر گرگان

نویسندگان

  • Faride Tohidi دانشگاه علوم پزشکی گلستان- کارشناس ارشد انگل¬شناسی.
  • Mostafa Ghorbani دانشگاه علوم پزشکی گلستان- کارشناس ارشد اپيدميولوژي.

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v4i2.174

کلمات کلیدی:

آموزش بهداشت فردی، پیش گیری، انگل های روده¬ای.

چکیده

مقدمه: کودکان به سبب پایین­تر بودن سطح ایمنی و تماس بیش­تر با خاک و مواد آلوده بیش­تر از بزرگسالان در معرض ابتلا به بیماری­های انگلی قرار دارند. این پژوهش با هدف تعیین اثر آموزش بهداشت فردی در پيشگیری از ابتلای مجدد به انگل­های روده­ای در دانش­آموزان شهر گرگان انجام شده است.

مواد و روش­ها: در این مطالعه مداخله­ای دو مدرسه دخترانه ابتدایی شهر گرگان به­صورت خوشه­ای انتخاب و از ميان آن­ها 119 دانش­آموز به­صورت تصادفي انتخاب شدند و از آن­ها در سه نوبت آزمایش مدفوع گرفته و در آزمايشگاه با روش­هاي مستقيم، فلوتاسيون و فرمالين - اتر بررسي شدند. از 119 دانش­آموز، 40 نفرآلوده به انگل بودند. افراد مبتلا به 2 گروه به­صورت تصادفی تخصیص شدند. گروه مداخله علاوه بر دریافت درمان، آموزش­های لازم جهت نحوه انتقال انگل­ها و نیز روش­های پیش­گیری از آلودگي­هاي انگلي نیز دریافت نموده و گروه شاهد فقط درمان را دریافت نمودند. پس از دو ماه از هر دو گروه مجدداً نمونه مدفوع گرفته و آزمايش شدند. تجزیه و تحلیل با استفاده از آزمون­های کای- دو و برآورد نسبت خطر صورت پذیرفت.

نتايج: از این 40 نفر، 3/24% آلوده به انگل­هاي بيماري­زا و 2/9% آلوده به انگل­هاي غير بيماري­زا بودند. در 35% از افراد گروه مداخله و 75% از افراد گروه شاهد پس از آموزش، ابتلای مجدد به آلودگی انگلی مشاهده شد. گروه مداخله با گروه شاهد از نظر میزان ابتلا به کرم­های انگلی اختلاف معناداری داشتند (7/4-0/1 CI:95/0, 1/2=,RR 02/0=P).

نتيجه­گيري: نتايج اين مطالعه نشان داد كه آموزش بهداشت فردي خطر ابتلاي مجدد به انگل­های روده­ای را كاهش مي­دهد.

دانلود

چاپ شده

2009-12-16

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>