بررسی تأثیر استفاده از بيماران مجازي در آموزش جراحی دانشجويان پزشکي: يک مطالعه مداخله¬ای تصادفي کنترل شده
DOI::
https://doi.org/10.22100/jkh.v3i1.197کلمات کلیدی:
کارآموزي پزشکي، آموزش با کمک رايانه، مداخله تصادفي کنترل شده، بيماران مجازيچکیده
مقدمه: هدف اين مطالعه بررسي تأثیر استفاده از بيماران مجازي در آموزش درد شکم در بیمار جراحي، به دانشجويان پزشکي در ابعاد مختلف مهارتهاي باليني بهخصوص در حل مسايل باليني ميباشد.
مواد و روشها: در اين مطالعه مداخلهاي تعداد 48 دانشجوي دورهي کارآموزي بخش جراحي به دو گروه مداخله و کنترل بهصورت تصادفي تقسيم شده و در گروه مداخله، آموزش در طي 7 جلسه و با استفاده از 14بيمار شبيهسازي شده در رابطه با دردهاي شکمي انجام شده است. در پايان مطالعه، هر دو گروه با استفاده از آزمون کتبي ساختار يافتهي 7 قسمتي مورد ارزيابي قرار گرفتند.
نتايج: در اين مطالعه از 48 دانشجوي پزشکي شرکتکننده، تعداد 45 نفر با آزمون کتبي مورد ارزيابي قرار گرفتند. نتايج نشان ميدهد که روش معرفي شده در افزايش مهارت گرفتن شرح حال بهطور معناداري مؤثر بوده در حاليکه در زمينهي استفاده از تستهاي آزمايشگاهي و عکسهاي راديولوژي، تشخيص افتراقي و درمان مناسب و همچنين در ارتقاء دانش آنها مؤثر نبوده است. در گروه مداخله، آزمون مبتني بر رايانه با استفاده از بيمار مجازي انجام شده که نتايج آن با آزمون کتبي همبستگي پاييني را نشان ميدهد.
نتيجهگيري: آموزش با استفاده از بيماران مجازي در افزايش مهارت گرفتن شرح حال از بيماران مؤثر بوده در حاليکه بر ساير جنبههاي مهارتهاي باليني دانشجويان تأثير معناداري نداشته است.
مراجع
Greenhalgh T. Computer assisted learning in undergraduate medical education. Br Med J 2001; 322: 40–44.
Adler MD, Johnson KB. Quantifying the literature of computeraided instruction in medical education. Acad Med 2000; 75: 1025–8.
Bligh J. Problem-based learning in medicine: an introduction. Postgrad Med 1995; 71: 323–6.
Levine MG, Stempak J, Conyers G, Walters JA. Implementing and integrating computer-based activities into a problem-based gross anatomy curriculum. Clin Anat 1999; 12: 191–8.
Qayumi AK, Qayumi T. Computer-assisted learning: cyberpatient-a step in the future of surgical education. J Invest Surg 1999; 12: 307–17.
Bearman M, Cesnik B. Comparing student attitudes to different models of the same virtual patient. Stud Health Technol Inform 2001; 84(Pt 2):1004-8.
Lehmann CU, Nguyen B, Kim GR, Johnson KB, Lehmann HP. Restricted natural language processing for case simulation tools. Proc AMIA Symp 1999: 575–9.
Clark RE. When researchers swim upstream: reflections on an unpopular argument about learning from media. Educ Technol 1991; 31: 34–40.
Lynch TG, Steele DJ, Johnson Palensky JE, Lacy NL, Duffy SW. Learning preferences, computer attitudes, and test performance with computer-aided instruction. Am J Surg 2001; 181: 368–71.
Trochim W. The research methods knowledge base. 2nd ed. Cincinnati: Atomic dog publishing; 2000.
Chumley-Jones HS, Dobbie A, Alford CL. Web-based learning: sound educational method or hype? A review of the evaluation literature. Acad Med 2002; 77 Suppl 10: S86–S93.
Bryce DA, King NJ, Graebner CF, Myers JH. Evaluation of a diagnostic reasoning program (DxR): exploring student perceptions and addressing faculty concerns. J Interactive Media Educ 1998 [Cited 21 December 2005]. Available from: URL: www-jime. open.ac.uk/98/1.
Carr MM, Reznick RK, Brown DH. Comparison of computer–assisted instruction and seminar instruction to acquire psychomotor and cognitive knowledge of epistaxis management. Otolaryngol Head Neck Surg 1999; 121: 430–34.
Lyon HC Jr, Healy JC, Bell JR, et al. Significant efficiency findings while controlling for the frequent confounders of CAI research in the PlanAlyzer project’s computer-based, self-paced, case-based programs in anemia and chest pain diagnosis. J Med Syst 1991; 15: 117–32.
Mehta MP, Sinha P, Kanwar K, Inman A, Albanese M, Fahl W. Evaluation of internet-based oncologic teaching for medical students. J Cancer Educ 1998; 13: 197–202.
Weverling GJ, Stam J, ten Cate TJ, van Crevel H. Computerassisted education in problem-solving in neurology; a randomized educational study. Ned Tijdschr Geneeskd 1996; 140: 440–43.Dutch.
Minion DJ, Donnelly MB, Quick RC, Pulito A, Schwartz R. Are multiple objective measures of student performance necessary? Am J Surg 2002; 183: 663–5.
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.