ميزان انتقال دانش حاصل از پژوهش در طرح¬های دانشگاه علوم پزشکی گلستان طی سال¬های 85 -1383
DOI::
https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.991کلمات کلیدی:
انتقال دانش، فعاليت فعال، فعاليت غيرفعالچکیده
مقدمه: علیرغم رشد خیرهکننده انتشارات علمي دو دهه اخير در حوزه علوم پزشکي در ايران، ولی مطالعات انجام شده در ايران نشان ميدهند خلا در بعد بهكارگيري نتايج دانش میباشد. لذا این مطالعه بهمنظور بررسی میزان انتقال دانش حاصل از پژوهش در طرحهای دانشگاه علوم پزشکی گلستان صورت پذیرفت.
مواد و روشها: کليه طرحهاي تحقيقاتي دانشگاه علوم پزشکي گلستان طي سال 85-1383 که تا نيمه دوم سال 1387 گزار ش نهايي آنها ارايه گرديده بود مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهاي گردآوري دادهها شامل فرم گردآوري دادههاي طرح و پرسشنامه پژوهشگر بود.
يافتهها: مرور 102 پيشنهاد پژوهشي نشان داد كه مجموع هزينه طرحهاي مورد بررسي كمي بيشتر از 3 ميليارد ريال بود. در 6 طرح (8/5%) براي فعاليتهاي انتقال دانش حاصل از پژوهش هزينهاي در نظر گرفته شده بود. در زمينه فعاليتهاي غير فعال انتقال دانش، در پژوهشهاي باليني و سيستم بهداشتي طبق نظر محققين سهم فعاليت انتشار نتايج در مجلات داخلي و بين المللي بيشتر از ساير فعاليتها بوده در حاليكه در پژوهشهاي علوم پايه يافتههاي پژوهش بيشتر در كنفرانسها و سمينارها و همايشها انتشار يافته است. در زمينه فعاليتهاي فعال انتقال دانش، ميانگين امتياز عملکرد پژوهشگران تنها 9 درصد از کل امتياز ممکن در اين زمينه بود.
نتيجهگيری: مطالعه حاضر نشان داد كه هزينههاي در نظر گرفته شده براي فعاليتهاي انتقال دانش كم ميباشد كه در اين مورد ايجاد انگيزه در محققين و آموزش محققين در زمينه انتقال پژوهش ضروري بهنظر ميرسد.
دانلود
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.