تاریخچه آموزش اپیدمیولوژی در ایران: گذشته، حال و آینده
DOI:
https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.952Abstract
در كشور ما ايران، اپيدميولوژی بهعنوان حرفهای مستقل در ساال 1330 (1951) در جريان تأسيس سازمان همكاری بهداشت (با همكاري وزارت بهداری آن زمان) شناخته شد. كه در آن سازمان يك واحد اپيدميولوژی مسوول بررسي و كنترل همهگيريها بود. در سال 1331 انستيتو مالاريولوژی تأسيس شد كه سازمانی وابسته به گروه انگلشناسی دانشكده پزشكي دانشگاه تهران با همكاری كامل با وزارت بهداری وقت بود. فعاليت مهم اين انستيتو تشكيل دورههای كوتاه مدت مالاريولوژی و نيز انجام مطالعات مالاريومتريك در سراسر كشور بود. در 1332 (1952) قراردادی بين انستيتو مالاريولوژی و سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان «برنامه مبارزه با بيماريهای منطقه بوسيله بندپايان» منعقد شد كه بخشي از آن ترتيب يك دوره آموزشي يك ساله اپيدميولوژي بود. اين دوره دو بار برگزار شد و در هر بار 3 نفر در آن شركت كرده و فارغالتحصيل شدند. مسوول ايرانی اين قرارداد دكتر محمدعلی فقيه بود كه پس از تأسيس دانشكده بهداشت در دانشگاه تهران در ساال (1345) بهعنوان استاد اپيدميولوژی و دكتر ابوالحسن نديم (بنیانگذار اپیدمیولوژی در ایران) يكي از دانشآموختگان دو دوره فوق، بهعنوان دانشيار اپيدميولوژی منصوب شدند. دوره کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی در سال 1354 در دانشگاه شیراز راهاندازی شد.. پس از انقلاب اسلامی به دلايل متعدد از تعداد اندک اپيدميولوژيستهای كشور (که کمتر از ده نفر بودند) كاسته شد. يكی دو نفر در گذشتند و تعدادی بازنشسته شدند و يكی دو نفر نيز به خارج از كشور مهاجرت كردند ولی از سال 1365 (1986) برنامه رزيدنتی اپيدميولوژی که در سالهای پایانی دهه 50 در دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی راه پایهریزی شده بود مجدداً در ايران شروع شد و همزمان تعدادي به خارج از كشور جهت دريافت درجه دكتری اپيدميولوژی اعزام شدند. آخرين بازنگری دوره دستیاری اپیدمیولوژی به سال 1375 بر ميگردد.
در سال 1373" هيأت ممتحنه و ارزشیابی مشترك آمار و اپيدميولوژي" تشکیل شد که "هیأت مستقل ممتحنه و ارزشیابی اپیدمیولوژی" ازسال 1379 تا کنون بهکار خود ادامه داده است و انجمن علمی اپیدمیولوژیستهای ایران نیز در سال 1379 تأسیس شد.
برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته اپیدمیولوژی زیر نظر هیأت ممتحنه و ازرشیابی این رشته بازنگری و توسط شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی در سال 1385 مصوب گردید. در دانشگاه علوم پزشکی تهران پس از شیراز این رشته در سال 1381 راه اندازی شد تاکنون 6 دوره با پذیرش سلانه 6-4 نفر ادامه دارد. پس از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تهران این رشته در سالهای اخیر در دانشگاههای علوم پزشکی ارومیه (در شرایط فعلی فعال نمیباشد)، ایران، شهید بهشتی، همدان، اصفهان و کرمان راهاندازی و در مجموع سالانه 31 نفر این دوره در کشور پذیرش دارد.
برنامه آموزشی" دورهی دکتری تخصصی PhD رشته اپیدمیولوژی" توسط اعضای هیأت ممتحنه و ارزشیابی رشته اپیدمیولوژی با مسوولیت و هماهنگی دکتر کورش هلاکوئی نائینی دبیر هیات تدوین و در سال 1387 (2008) در وزارت بهداشت مصوب گردید و در پی ایجاد این رشته، دوره موفق دستیاری که تاکنون بیش از 60 نفر فارغالتحصیل داشته است که در سراس کشور سفیران و مجریان اپیدمیولوژی نوین با بالاترین استانداردها میباشند، با توجه به قوانین موجود متأسفانه ملغی شد. "دورهی دکتری تخصصی رشته اپیدمیولوژی" از سال 1387 در دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شیراز، شهید بهشتی، ایران راهاندازی شد. و همچنین دانشگاه علوم پزشکی کرمان موفق به کسب مجوز راهانداری این دوره در سال 1389 شده است. البته دوره تحصصی اپیدمیولوژی در دانشکده دامپرشکی دانشگاه تهرن کماکان بر قرار است.
در طول حدود 40 سال که از سابقه شروع و توسعه دورههای آموزش عالی در ایران میگذرد علاوه بر فراهم ساختن امکان آموزش این رشته در داخل کشور، افرادی نیز در خارج از کشور در مقاطع تحصیلات تکمیلی این رشته به شرح زیر مشغول به تحصیل بودهاند:
تعداد كل: 49 نفر برای دکترای تخصصی و 3 نفر برای دورههای كوتاه مدت.
کشورهای محل اعزام عبارتند از: استراليا، انگليس، امريكا، سوئد، سوييس، فنلاند، كانادا، هلند، هندوستان.
تعداد فارغالتحصیلان بازگشته به ایران تاکنون: (ابتدای 1389) حدود 40 نفر بودهاند.
توسعه اپیدمیولوژی در آینده:
رشته دکتری تخصصی اپیدمیولوژی تغذیه Nutritional Epidemiology)) و MPH زمینه Field Epidemiology در شرف راهاندازی میباشند و بررسی راهاندازی سایرگرایشهای مختلف در دست اقدام است. امید است که دانشگاههای متقاضی با کسب معیارهای لازم موفق به راهاندازی گروههای اپیدمیولوژی و دورههای تحصیلات تکمیلی مورد تقاضا شوند.
مشكلات پیشرو:
عدم تعریف جایگاه سازمانی برای فارغالتحصیلان این رشته در نظام عرضه خدمات و بیمارستانها.
توسعه کمی دانشجویان این رشته بدون توجه به نیاز واقعی جامعه.
تدریس دروس اپیدمیولوژی در مقاطع کارشناسی و دکترا حرفهای توسط افراد غیر اپیدمیولوژیست.
نبودن سيستم ارزشيابي و اعتباربخشي جامع، فعال و كارا، مشابه كشورهاي پيشرفته برای دورههای آموزشی.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.