اثربخشی درمان گروهی پذیرش و تعهد بر هراس اجتماعی دانشجویان

نویسندگان

  • Majid Pourfaraj Omran دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر- گروه روانشناسی بالینی- عضو هيئت علمی

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v6i2.100

کلمات کلیدی:

هراس اجتماعی، درمان گروهی پذیرش و تعهد، دانشجویان

چکیده

مقدمه: درمان پذیرش و تعهد، یکی از درمان‌های رفتاری نسل سوم درزمینه درمان هراس اجتماعی است. این تحقیق به‌منظور بررسی اثربخشی درمان گروهی پذیرش و تعهد بر هراس اجتماعی دانشجویان انجام گرفته است.

مواد و روش‌ها: این تحقیق از نوع مطالعات مداخله‌اي است. 24 دانشجوي مبتلا به اختلال هراس اجتماعی، بر‌اساس مصاحبه‌ باليني و پرسش‌نامه‌ هراس و اضطراب اجتماعی از میان دانشجویان مؤسسه آموزش عالی شمال شهرستان آمل (دانشگاه شمال) انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. درمان گروهی پذیرش و تعهد در 10 جلسه 90 دقيقه‌اي درمورد گروه مداخله انجام شد و گروه شاهد، درماني دريافت نكرد. نمرات پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری یک‌ماهه بعد از دوره درمانی درمورد هر دو گروه، با روش تحليل واريانس چندمتغيري و t  مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.

نتایج: نتایج نشان داد که در انتهای درمان، نمرات اضطراب اجتماعی گروه مداخله نسبت‌به گروه شاهد به‌طور معناداری کاهش یافته است (05/0>P) و این کاهش در مدت پیگیری یک ماه نیز تغییر معناداری نیافته است (05/0P>).

نتیجه‌گیری: درمان گروهی پذیرش و تعهد، بر درمان اختلال اضطراب اجتماعی در میان دانشجویان مؤثر است.

مراجع

American psychiatry association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders DSM-IV-TR. 4th ed. Translated to Persian by: Nikkhoo MR, Hamayak AY. Tehran: Sokhan;2002.p.29-39.[Persian].

Segal ZV, Williams JMG, Teasdale JD. Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse. 2nd ed. New York:Guilford Press;2002.p.182-183.

Wells A. Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. 1st ed. Translated to Persian by: Bahrami F, Rezvan S. Tehran;2006.p.105-113.[Persian].

Hayes SC, Strosahl KD, Wilson KG. Acceptance and Commitment Therapy: An Experiential Approach to Behavior Change. 3rd ed. New York, NY: Guilford;1999.p.165-171.

Hayes SC. Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies. Behavior Therapy 2004;35(4):639-665.

Forman EM, Herbert JD. New directions in cognitive behavior therapy: acceptance based therapies, chapter to appear in w. o’donohue, je. fisher, (eds), cognitive behavior therapy: Applying empirically supported treatments in your practice, 2nd ed. Hoboken, NJ: Wiley;2008:263-265.

Kanter JW, Baruch DE, Gaynor ST. Acceptance and Commitment Therapy and Behavioral Activation for the Treatment of Depression: Description and Comparison. The Behavior Analyst 2006;29:161–185.

Bach P, Hayes SC. The use of acceptance and commitment therapy to prevent the rehospitalization of psychotic patients: A randomized controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology 2002;70(5):1129-1139.

Gifford EV, Kohlenberg BS, Hayes SC, Antonuccio DO, Piasecki MM, Rasmussen-Hall ML. Acceptance-Based Treatment for Smoking Cessation. Behavior Therapy 2004; 35: 689-705.

Bond FW. & Bunce D. The role of acceptance and job control in mental health, job satisfaction, and work performance. J Applied Psychology 2003;88:1057-1067.

Dahl J, Wilson K.G. & Nilsson, A. Acceptance and Commitment Therapy and the Treatment of Persons at Risk for Long-Term Disability Resulting from Stress and Pain Symptoms: A Preliminary Randomized Trial. Behav Ther 2004;35:785-801.

Hayes SC, Gifford EV. The trouble with language: Experiential avoidance, rules, and the nature of verbal events. Psychological Science 1997;8:170-173.

Ossman WA, Wilson KG, Storaasli RD, McNeill JW. A Preliminary Investigation of the Use of Acceptance and Commitment Therapy in Group Treatment for Social Phobia [Investigación Preliminar del Uso de la Terapia de Aceptación y Compromiso en el Tratamiento Grupal de la Fobia Social]. International Journal of Psychology and Psychological Therapy 2006;6(3):397-416.

Block JA, Wulfert E. Acceptance or change: Treating socially anxious college students with ACT or CBGT. The Behavior Analyst Today 2000;1(2):1-55.

Bolandnazar K. Normalization SPAI test in students [Dissertation]. Mashhad: Ferdowsi university, College of psychology;2001:129-50.[Persian].

Vakilian S, Ghanbari BA, Tabatabaee M. The study of add social skill training to cognitive behavior group therapy in treatment of student social phobia. Journal of Fundamentals of Mental Health 2008;10(2): 87-97.[Persian].

دانلود

چاپ شده

2011-12-17

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >>