اعتبار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه فرسودگی شغلی ماسلاچ (نسخه فارسی)

نویسندگان

  • Ramin Akbari دانشگاه تربیت مدرس- گروه زبان انگلیسی- دکترای تخصصی آموزش زبان انگلیسی- عضو هیأت علمی
  • Reza Ghafar Samar دانشگاه تربیت مدرس- گروه زبان انگلیسی- دکترای تخصصی آموزش زبان انگلیسی- عضو هیأت علمی
  • Gholam-Reza Kiany دانشگاه تربیت مدرس- گروه زبان انگلیسی- دکترای تخصصی آموزش زبان انگلیسی- عضو هیأت علمی
  • Ahmad-Reza Eghtesadi دانشگاه تربیت مدرس- گروه زبان انگلیسی- دانش‌آموخته دکترای تخصصی آموزش زبان انگلیسی

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v6i3.99

کلمات کلیدی:

پرسش‌نامه فرسودگی شغلی، اعتبار عاملی، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی.

چکیده

مقدمه: پرسش‌نامه فرسودگی شغلی ماسلاچ (Maslach Burnout Inventory)، متداول‌ترین ابزار سنجش فرسودگی شغلی در میان افراد مختلف با سوابق شغلی و حرفه‌ای متفاوت است. نسخه آموزشگران این پرسش‌نامه به‌طور خاص برای بررسی فرسودگی شغلی در میان کسانی که در امر آموزش و یاددهی دخیل‌اند طراحی شده است.

مواد و روش‌ها: پرسش‌نامة فرسودگی ماسلاچ به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است و ساختار عاملی آن در مطالعات متفاوتی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه، ساختار عاملی نسخه فارسی MBI با استفاده از روش‌های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأييدی در میان 570 معلم زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج: یافته‌های اين پژوهش در مورد نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ فرسودگی شغلی، نشان‌دهندة صحت مدل سه عاملی که در اصل توسط ماسلاچ و جکسون ارائه شده، می‌باشد.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده، پرسش‌نامه فارسی فرسودگی شغلی قابلیت استفاده در تحقیقات فرسودگی شغلی در ایرانیان فارسی زبان را دارد.

مراجع

Maslach C, Jackson SE. The measurement of the experienced burnout. Journal of Occupational Behavior 1981;2:99-113.

Freudenberger HJ. Staff burnout. Journal of Social Issues 1974;30(1): 159-166.

Byrne BM. The nomological network of teacher burnout: A literature review and empirically validated model. In: Vandenberghe R, Huberman AM, editors. Understanding and preventing teacher burnout: A sourcebook of international research and practice. Cambridge: Cambridge University Press;1999.p.15-37.

Cooper CL, Dewe PJ, ODriscoll MP. Organizational stress: A review and critique of theory, research, and applications. London: Sage Publications;2001.

Gold Y, Roth RA. Teachers managing stress and preventing burnout: The professional health solution. London: The Flamer Press;2005.

Jaffe DT, Scott CD. Take this job and leave it: How to change your work without changing your job. New York: Simon & Schuster;1988.

Maslach C, Leiter MP. The truth about burnout: How organizations cause stress and what to do about it. San Francisco: Jossey-Bass;1997.

Freudenberger HJ. Burnout: Contemporary issues, trends, and concerns. In: Farber BA, editors. Stress and burnout in human service professions. Great Britain: Pergamon Press;1983.p.23-28.

Maslach C. Burned-out. Human Behavior 1976;5(9):16-22.

Maslach C. A multidimensional theory of burnout. In: Cooper CL, editors. Theories of organizational stress. Oxford: Oxford University Press;1998.p.68-85.

Maslach C. Progress in understanding teacher burnout. In: Vandenberghe R, Huberman AM, editors. Understanding and preventing teacher burnout: A sourcebook of international research and practice. Cambridge: Cambridge University Press;1999.p.211-222.

Masalch C, Jackson SE, Leiter MP. Maslach burnout inventory Manual. 3rd ed. California: Consulting Psychologists Press;1996.

Maslach C, Leiter MP. Teacher burnout: A research agenda. In: Vandenberghe R, Huberman AM, editors. Understanding and preventing teacher burnout: A sourcebook of international research and practice. Cambridge: Cambridge University Press;1999.p.295-303.

Maslach C, Schaufeli WB, Leiter MP. Job burnout. Annual Review of Psychology 2001;52:397-422.

Noushad PP. From teacher burnout to student burnout. 2008. Available from: http://org.newtrier.k12.il.us/library/pdf/Student %20Burnout.pdf.

Brenninkmeijer B, VanYperen, Buunk B. Burnout and depression are not identical twins: Is decline of superiority a distinguishing feature?. Personality and Individual Differences 2001;30:873-880.

Schwarzer R, Greenglass E. Teacher burnout from a social-cognitive perspective: A theoretical position paper. In: Vandenberghe R, Huberman AM, editors. Understanding and preventing teacher burnout: A sourcebook of international research and practice. Cambridge: Cambridge University Press;1999.p.238-246.

Masalch C, Jackson SE. Burnout in organizational settings. In: Oskamp S, editors. Applied social psychology annual: Vol.5. Applications in organizational settings. Beverly Hills, CA: Sage;1984. p.133-153.

Leiter MP, Maslach C. Burnout. Encyclopedia of Mental Health 1998;1:347-357.

Spector PE. Job satisfaction: Application, assessment, cause, and consequences. London: Sage publications;1997.

Farber BA. Introduction: Understanding and treating burnout in a changing culture. Journal of Clinical Psychology 2000;56:589-594.

Densten IL. Rethinking burnout. Journal of organizational behavior 2001;22: 833-847.

Leiter MP. Burnout as a developmental process: Consideration of models. In: Schaufeli WB, Maslach C, Marek T, editors. Professional burnout: Recent developments in theory and research. Washington, DC: Taylor & Francis;1993.p.237-250.

Vandenberghe R, Huberman AM, editors. Understanding and preventing teacher burnout: A sourcebook of international research and practice. Cambridge: Cambridge University Press;1999.

Kim HJ, Shin KH, Swanger S. Burnout and engagement: A comparative analysis using the big five personality dimensions. International Journal of Hospitality Management 2009;28:96-104.

Cieslak R, Korczynska J, Strelau J, Kaczmarek M. Burnout predictors among prison officers: The moderating effect of temperamental endurance. Personality and Individual Differences 2008;45:666-672.

Siegrist J. Adverse health effects of effort-reward imbalance at work. In: Cooper CL, editors. Theories of organizational Stress. Oxford: Oxford University Press;1998.p.190-204.

Glombiewsky RT, Munzenrider RF, Carter D. Phases of progressive burnout and their worksite covariants. Journal of Applied Behavioral Science 1983;13:461-482.

Beckstead JW. Confirmatory factor analysis of the Maslach burnout inventory among Florida nurses. International Journal of Nursing Studies 2002;39:785-792.

Boles JS, Dean DH, Ricks JM, Short JC, Wang G. The dimensionality of the Maslach burnout inventory across small business owners and educators. Journal of Vocational Behavior 2000;56:12-34.

Byrne B. Reexamining the factorial structure of Maslach burnout inventory for elementary, intermediate and secondary teachers: A cross-validated confirmatory factor analytic study. 1991. Available from: http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/detailmini.jsp ?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=ED329589&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=ED329589

Gorter RC, Albrenchti G, Hoogstraten J, Eijkman MAJ. Factorial validity of the Maslach burnout inventory -Dutch version (MBI-NL) among dentists. Journal of Organizational Behavior 1999;20:209-217.

Iwaniki EF, Schwab RL. A cross validation study of the Maslach burnout inventory. Educational and Psychological Measurement 1981;41:1167-1174.

Kokkinos CM. Factor structure and psychometric properties of the Maslach burnout inventory-educators survey among elementary and secondary school teachers in Cyprus. Stress and Health 2006;22:25-33.

Walkey FH, Green DE. An exhaustive examination of the replicable factor structure of the Maslach burnout inventory. Educational and Psychological Measurement 1992;52:309-333.

Badri Gargari R. Psychological syndrome of burnout and the coping strategies. [dissertation], Tehran: Tarbiat Modares Univ.; 1995.[Persian].

Kinnear PR, Gray CD. SPSS 12 made simple. New York: Psychology Press;2004.

Stapleton CD. Basic concepts and procedures in confirmatory factor analysis. 1997. Available from: http://www.eric.ed.gov/ ERICWebPortal/search/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=ED407416&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=ED407416.

Plucker JA. Exploratory and confirmatory factor analysis in gifted education: Examples with self-concept data. Journal for the Education of the Gifted 2003;27(1):20-35.

Schreiber JB. Modeling and confirmatory factor analysis: A review. The Journal of Educational Research 2006;99(6):323-336.

Kyle RJ. Basic concepts of confirmatory factor analysis. 1999. Available from: http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/ detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=ED427091&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=ED427091.

Kaplan D. Statistical power in structural equation modeling. In Hoyle RH, editors. Structural equation modeling: Concepts, issues and applications. Newbury Park, CA: Sage Publications;1995.p.100-117.

دانلود

چاپ شده

2011-12-28

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

<< < 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 > >>