اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

نویسندگان

  • Ghasem Salehpoor1 1- دانشگاه شیراز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- گروه روانشناسی بالینی- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی.
  • Seyed Mousa Kafi2 2- دانشگاه گیلان- دانشکده ادبیات و علوم انسانی- گروه روانشناسی- استاد.
  • Hamid Reza Hatamiyan3 3- دانشگاه علوم پزشکی گیلان- دانشکده پزشکی-گروه نورولوژی- استاد.
  • Kobra Mohammadpoor4 4- دانشگاه گیلان- دانشکده ادبیات و علوم انسانی- گروه روانشناسی- کارشناس ارشد روانشناسی.
  • Sajjad Rezaei5 5- دانشگاه گیلان- دانشکده ادبیات و علوم انسانی- گروه روانشناسی- استادیار.

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v12i1.1596

کلمات کلیدی:

اعتباریابی، نگرانی، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا، مولتیپل اسکلروزیس

چکیده

مقدمه: نگرانی یک سازه روان‌شناختی شایع در مولتیپل اسکلروزیس(MS) است که در مطالعات گذشته داده‌هاي اندكي از خواص روان‌سنجي ابزارهاي سنجش نگرانی در جمعيت بيماران MS وجود دارد. از اینرو پژوهش ‌حاضر با هدف اعتبارسنجی پرسشنامه نگراني ايالت پنسيلوانيا (PSWQ) که برای سنجش نگرانی ابزاری رایج است، در جمعيت بيماران ايراني مبتلا به MS انجام شد.

مواد و روش‌ها: طرح پژوهش، مقطعي و از نوع اعتبارسنجی بود که در آن دو گروه از بیمارانMS  (80=n) و همتایان سالم آنها (80=n) به شیوه مبتني‌بر هدف نمونه‌گیری شده و از نظر عوامل جمعیت‌شناختی همتا گردیدند. جامعه هدف این مطالعه شامل تمامی بیماران عضو انجمن MS استان گیلان در سال 91-1390 بود. پایایی همسانی درونی، اعتبار سازه، همزمان، پیش‌بین و افتراقی PSWQ بررسی شده و آزمودنی‌ها از لحاظ علايم افسردگی، اضطراب، وسواس فکری- عملی و شاخص شدت کلی (GSI) در چک لیست نشانه‌های بیماری90 تجدیدنظر شده (SCL-90-R) و ویژگی نوروزگرایی در پرسشنامه شخصیتی نئو (NEO- FFI) ارزیابی شدند.

نتایج: همسانی درونی PSWQ مناسب بود (74/0=α). ضریب همبستگی گویه- نمره‌کل برای عامل نگرانی عمومی مطلوب‌تر بوده و در دامنه 21/0 تا 60/0 قرار داشت. نتایج اعتبار همزمان نشان داد که PSWQ از رابطه معناداری با کلیه سازه‌های مرتبط با ابزارهای پژوهشی برخوردار بود (001/0≥P). به‌علاوه PSWQ نسبت معناداری از واریانس نمرات علايم آسیب‌شناسی روانی و نوروزگرایی را حتی پس از کنترل عوامل مخدوش‌کننده پیش‌بینی نمود. سرانجام، تحلیل تمایز نشان داد PSWQ می‌تواند دو گروه بیماران و همتایان سالم را از نظر نگرانی افتراق دهد و صحت طبقه‌بندی کلی آن 1/63 % می‌باشد.

نتیجه‌گیری: PSWQ از خواص روان‌سنجی مطلوبی در جمعيت بيماران ايراني مبتلا‌به MS برخوردار مي‌باشد و می‌تواند در موقعیت‌های بالینی و پژوهشی مرتبط به‌کار رود.

دانلود

چاپ شده

2017-05-07

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>