بررسی اپیدمیولوژیکی اختلالات جنسی در بیماران قلبی- عروقی نسبت به افراد سالم مشابه در سال 88 شهرستان دامغان

نویسندگان

  • علی¬اکبر منصوریان
  • علیرضا سعادت

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.1030

کلمات کلیدی:

اختلالات جنسی، تمایلات جنسی، رضایت¬مندی جنسی بیماران قلبی و عروقی

چکیده

مقدمه: بیماران قلبی و عروقی نیز مانند بسیاری از بیماری­های دیگر در معرض خطر عوارض بیماری و عوارض داروهای مصرفی به­دلیل بیماری در خصوص اختلالات جنسی هستند و با توجه به شیوع بسیار بالای بیماری در کشور اختلالات جنسی هم در این افراد و جامعه در حال افزایش است که ضرورت دارد با توجه به شناخت وضعیت موجود درمان و سطح مختلف پیشگیری اقدام نمود.

مواد و روش­ها: نوع مطالعه توصیفی- تحلیلی است و جامعه مورد هدف 200نفر از هرگروه (ابتلایان به بیماری­های قلبی و عروقی و افراد سالم) می­باشند و روش جمع­آوری امار با پرسش­نامه محقق ساخته از گروه­های هدف که به مرکز مشاوره سایا مراجعه نموده­اند انتخاب گردیده­اند و توسط خود محقق پرسش­نامه تکمیل و مشاهدات ثبت شده است و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم­افزار EPI انجام گرفته است. شناخت میزان­های بروز و شیوع اختلالات جنسی در مبتلایان به بیماران قلبی و عروقی، مصرف­کنندگان داروهای قلبی و عروقی و افراد سالم.

یافته­ها: یافته­ها بیانگر این موضوع است که بیماران قلبی و عروقی 26 برابر افراد بیمار قلبی و عروقی که داروهای قلبی مصرف می­نمایند 5 برابر بیش­تر از افراد به ظاهر سالم دچار اختلالات جنسی مختلف بوده­اند، هم­چنین مصرف قرص­هایی مانند سید فاصیل، تاداگرا، ویاگرا و... در بیماران قلبی تا 70 درصد و هفت برابر افراد سالم می­باشند هم­چنین در نتایج کیفیت ارتباط جنسی دو گروه شامل ارگاسم- رضایت­مندی جنسی، توانائی در لذت بردن، مشکلات نعوظ واژینیسم و... اندازه­گیری می­گردید.

نتیجه­گیری: با توجه به نتایج حاصله و فراوانی­ها در بیماران قلبی و عروقی اختلالات جنسی بسیار بالاتر از افراد سالم است برای پیشگیری از پیامدهای نتایج ضروری است آموزش­های بهداشت جنسی در زمان مراجعه به پزشک جهت درمان و گرفتن دارو داده شود چون بیش­تر از 80 درصد اختلالات با آموزش بهداشت جنسی برطرف و یا حداقل کاهش می­یابد.

دانلود

چاپ شده

2015-04-29

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>