شناسایی و رتبه¬بندی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات طرح پزشک خانواده با استفاده از مدل کانو در شهرستان کاشان سال 1388
DOI:
https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.989Keywords:
کیفیت خدمات، مدل کانو، پاراسورامان، پزشک خانواده.Abstract
مقدمه: امروزه همگام با پیشرفت تکنولوژی وصنعت،انتظارات انسانها بهعنوان مشتریان دریافتکننده خدمت یا کالا افزایش یافته است بنابراین میتوان گفت که پیشرفت سازمانها در گرو همگام شدن با نیازهای در حال تغییر مشتریان و موفقیت در جلب رضایت آنها است. یکی از بخشهای دولتی ارايهدهنده خدمت که بخش مهمی از هزینههای ملی به آن اختصاص مییابد بخش خدمات مراقبت سلامت میباشد. بنابراین ضروری است که کیفیت خدمات این بخش مورد بررسی قرار بگیرد. در این بررسی سعی برآن است تا به وسیله مدل کانو در قالب ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات پاراسورامان عوامل مؤثر برکیفیت خدمات در طرح پزشک خانواده از دیدگاه مشتری شناسایی، رتبهبندی و ابزاری جهت سنجش کیفیت خدمات این طرح طراحی و ارايه گردد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که به روش مقطعی بر روی نمونهای به حجم 240 نفر انجام گرفت. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد و نتایج با استفاده از برنامه آماری SPSS و آمارههای فراوانی مطلق، قاعده تعدیل فراوانی، تعیین درجه بهترین و بدترین حالت برای هر ویژگی و میانگین موزون مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد اکثریت مؤلفههای مورد سنجش در طبقه نیازهای الزامی قرار دارند که از این میان کمترین میانگین وزنی در بعد دلسوزی و تعهد (برخورداری پزشک از وجدان کاری، در بعد قابلیت اعتماد، محرمانه ماندن اطلاعات و در بعد اطمینان،دانش به روز و تجربه بالای پزشک) مشاهده گردید.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش در تمامی ابعاد، مؤلفههای صداقت پزشک، محرمانه باقی ماندن اطلاعات، احساس مسوولیت در زمان بروز مشکل و برخورد مؤدبانه بیشترین تأثیر را در تأمین کیفیت خدمات نشان دادند. لذا در طراحی الگوی سنجش کیفیت خدمات طرح پزشک خانواده میتواند مورد توجه قرار گیرد.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.